YAB DS Dr Zambry - Keputusan kes saman pengajaran buat semua


Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir menyifatkan kemenangan kes saman sivil beliau sebagai pengajaran buat semua pihak.

"Ini adalah kemenangan bukan untuk diraikan. Ia adalah sesuatu pengajaran besar kepada mereka agar tidak keterlaluan menggunakan apa cara sekalipun bagi menjatuhkan, memalukan, menghina, merosakkan atau memfitnah seseorang.

"Ia juga menjadi bukti bagaimana sesuatu cerita direka semata-mata atas nama nafsu serakah yang mahu menggodam seseorang tanpa rasa dosa dan nilai kemanusiaan," katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa pihaknya telah menulis kepada Suara Keadilan agar memohon maaf atas perbuatan mereka tetapi dengan angkuh dicabar untuk bertemu di mahkamah. 

Zambry mengulas tentang penghakiman terhadap akhbar Suara Keadilan dalam kes saman RM100 juta yang difailkannya berhubung penyiaran artikel fitnah oleh lidah Parti Keadilan Rakyat (PKR). 

Penolong Pendaftar Kanan Mahkamah Tinggi Noordura Mohamad Din membenarkan permohonan beliau untuk mendapatkan penghakiman pada bahagian-bahagian tertentu dalam pernyataan pembelaan defendan selepas mendengar penghujahan kedua-dua belah pihak di dalam kamarnya

"Kini mahkamah telah membuat keputusan. Saya terima dengan penuh keinsafan," kata Zambry.
Beliau turut mengucapkan terima kasih pada pasukan peguam yang telah menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.

No comments:

Post a Comment