Data E-Kasih: Semua jabatan dan agensi berkaitan di Perak diarah buat semakan semula


Bagi merealisasikan matlamat kerajaan negeri dalam membasmi masalah miskin tegar di Perak, kerajaan negeri telah mengarahkan semua jabatan dan agensi berkaitan termasuk Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di kawasan masing-masing membuat semakan semula berhubung data yang tersenarai dalam E-Kasih. Semakan itu juga bagi mengelakkan sebarang penyelewengan sehingga menyebabkan ada kumpulan sasaran tercicir daripada menerima bantuan yang sepatutnya.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, berkata kerajaan negeri menerusi pihak yang bertanggungjawab mengemaskan kini data berkenaan secara serius ingin memastikan setiap sumbangan atau bantuan yang disediakan dapat dinikmati oleh mereka yang benar-benar layak.
"Justeru, kita perlu memastikan data yang tersenarai dalam E-Kasih adalah tepat dan memenuhi piawaian yang ditetapkan.

Pada majlis berkenaan, YBUDR berjaya mengumpul sejumlah RM8.5 juta termasuk RM5 juta peruntukan daripada kerajaan negeri, manakala selebihnya sumbangan daripada syarikat termasuk Rahman Hydraulic sebanyak RM350,000; Lembaga Air Perak (LAP) dan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) masing-masing RM250,000 serta Lembaga Tabung Haji Perak sebanyak RM230,000.

Zambry berkata, pengemaskinian data dalam senarai E-Kasih juga dapat membantu kepada penyediaan data yang lebih tepat dan pada masa sama mengurangkan risiko berlaku penyelewengan serta salah guna kuasa di kalangan pihak yang mungkin mengambil kesempatan daripada pemberian bantuan yang disediakan.

No comments:

Post a Comment