BTN bukan rasis!!!


KUALA LUMPUR – Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menolak persepsi sesetengah pihak yang menganggap kursus Biro Tata Negara (BTN) bersifat perkauman dan menanam kebencian dalam kalangan rakyat. Menurutnya, beberapa modul yang diadakan dalam kursus tersebut memang menyebut mengenai fakta sejarah negara dan sudah semestinya nama Melayu sebagai kaum terbesar di Malaysia disebut dalam ceramah-ceramah BTN.

 “Persepsi yang mengatakan BTN ini bersifat perkauman datang daripada 2-3 orang peserta yang mungkin anak-anak orang DAP dan pihak yang mendakwa BTN rasis, sebenarnya adalah rasis,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam. Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, Kabinet bersetuju kepada rombakan kurikulum BTN dan meminta Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan membincangkan perkara itu dengan BTN. Sebelum ini barisan pembangkang telah membangkitkan isu sama dengan mendakwa kursus-kursus BTN sebagai salah satu cara doktrinasi oleh Barisan Nasional (BN) selain dijadikan tempat memupuk semangat perkauman di kalangan peserta yang boleh memecah-belahkan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Menurut Ahmad, kursus BTN sebenarnya mengutamakan budaya menghormati semua kaum dan ia terbukti sejak 2003 yang mana peserta bukan Melayu turut menghadiri kursus tersebut. “Kita tidak mengajar peserta kita sehingga memijak poster wajah seseorang, kita tidak bertindak sebegitu sekali,” katanya. Ahmad berkata, kerajaan akan menambah-baik program dalam BTN dan elemen 1Malaysia yang diasaskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan diserapkan. Ditanya mengenai cadangan negeri-negeri PR yang berkemungkinan mewujudkan kursus ala-BTN mereka sendiri, Ahmad menjelaskan ia terpulang kepada mereka. “Mereka nak buat kursus lain terpulang kepada mereka, tetapi jangan sehingga memburukkan kursus BTN,” katanya.

No comments:

Post a Comment