Pertemuan dengan Ketua - Ketua Bahagian sebahagian daripada Tranformasi Politik...


Pertemuan Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak bersama-sama Ketua - Ketua Bahagian UMNO merupakan satu langkah yang baik dalam usaha memahami dan menyelami permasalahan rakyat. Ia juga merupakan sebahagian daripada transformasi politik yang akan menjadi agenda utama buat UMNO dan Barisan Nasional (BN).
Pertemuan yang berlaku itu juga, disifatkan sangat berfaedah kerana berhasil dalam mendengar rakyat lebih jelas selain memahami permasalahan yang berlaku di peringkat akar umbi. 
DS Najib Tun Razak berkata, “Kita dengar pa masalah dalaman yang berlaku dalam sesetengah bahagian dan bagi nasihat untuk lakukan apa yang sepatutnya agar perjuangan parti terus padu,”. 
Beliau mengakui wujud beberapa masalah dalam beberapa bahagian UMNO tetapi tidak sampai rapuhkan UMNO seperti parti lain sehingga ada yang sanggup keluar parti.
“Tentunya kita tidak akan dapat selesaikan 100 peratus masalah yang berlaku tetapi sekuarng-kurangnya kita boleh jadikan ia seminima mungkin dan tidak menjejaskan kelicinan dan kelancaran proses dalam pentadbiran UMNO.
Dalam masa yang sama, beliau turut mengulas berkaitan peletakan jawatan presiden Mesir, Hosni Mubarak, semalam.
“Saya berharap proses peralihan kuasa di Mesir berjalan dengan licin dan tidak berlaku sebarang perkara yang tidak diingini seperti ketegangan dan keganasan yang serius.
“Saya yakin rakyat Mesir dapat menentukan nasib dan masa depan mereka dan saya berharap bahawa keadaan ini dapat diuruskan dengan baik sehingga tiba masa untuk mengadakan pilihan raya umum,” katanya.
Katanya senario di Mesir tidak boleh disamakan dengan keadaan di Malaysia apatah lagi rakyat faham dan matang membuat penilaian berlandaskan apa yang berlaku.
“Kita sejak awal lagi sentiasa menyedari perkara yang perlu diutamakan sebagaimana apabila kita menekankan rakyat didahulukan. Apapun dasar kita, program kita maka prinsip utama mesti mendahulukan iaitu meletakkan rakyat di tempat utama,” katanya.
Beliau berharap agar rakyat Mesir yang mahukan perubahan akan mendapat sebuah kerajaan baru yang akan memenuhi kehendak mereka, iaitu kepada perubahan yang akan memberi kepuasan kepada mereka. 

No comments:

Post a Comment