Pasukan Khas Daftar Pemilih

 
DS Najib Tun Razak mengarahkan setiap Bahagian UMNO agar menubuhkan pasukan khas daftar pemilih bagi memastikan mereka yang layak untuk mengundi didaftarkan sebagai pemilih. TS Muhyiddin Yassin berkata, ia merupakan arahan terkini dari DS Najib Tun Razak sebelum berangkat ke luar negara.

Penubuhan Pasukan Khas ini akan dibentuk di bawah pimpinan Ketua Bahagian dan berperanan dalam memastikan setiap individu yang dianggap layak untuk didaftarkan sebagai pemilih sama ada untuk kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) didaftarkan.

Penubuhan Pasukan Khas ini juga dilihat penting kerana jumlah pengundi yang berjaya didaftarkan oleh BN adalah sedikit berbanding dengan jumlah yang dicatatkan oleh pembangkang walaupun pelbagai inisitif dilakukan. Pembangkang dilihat tidak berhenti dari berusaha menambah daftar pemilih dan bilangan yang berjaya didaftarkan meningkat setiap bulan.

Usaha menubuhkan Pasukan Khas ini juga dilihat lebih berkesan dalam menambah bilangan pendaftaran pemilih. Selain itu juga, kerjasama dari semua pemimpin di setiap bahagian dan cawangan mengambil perhatian dalam soal pendaftaran pemilih dan pengundi bagi memastikan matlamat menambahkan jumlah pendaftaran tercapai.


  Perlantikan penolong pendaftar pemilih oleh SPR di kalangan pemimpin yang dipilih di peringkat bahagian juga akan memudahkan lagi usaha pasukan khas yang bakal ditubuhkan dalam misinya menambah bilangan pendaftar.

No comments:

Post a Comment