Cabar Peruntukan, Letak Jawatan MB Jika Tidak Bangga Jadi Melayu???




TEMERLOH, 3 Mac – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat sepatutnya meletak jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan sekiranya tidak berbangga menjadi bangsa Melayu yang dianggapnya sebagai satu kebetulan.
Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun berkata demikian kerana peruntukan perlembagaan Negeri Kelantan menetapkan bahawa jawatan tersebut mestilah disandang oleh seorang yang berbangsa Melayu.
“Saya melihat kenyataannya bukanlah sesuatu yang dibuat bersifat serius sebaliknya ia adalah lebih kepada mainan politik untuk memenangi hati pengundi bukan Melayu semata-mata,” katanya.
Sebelum ini, kenyataan Nik Aziz yang mengatakan bahawa beliau tidak minta untuk dilahirkan sebagai seorang berbangsa Melayu dan ia adalah secara kebetulan beliau lahir di negara ini.
Mengikut peruntukkan dalam Fasal 12, Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan menjelaskan bahawa seseorang yang boleh dilantik sebagai Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar mestilah seorang yang berbangsa Melayu, rakyat Kelantan dan beragama Islam.
“Justeru itu, kenyataan Nik Aziz yang tidak berbangga jadi Melayu adalah satu kenyataan yang secara tidak langsung mencabar peruntukan Negeri Kelantan kerana jika beliau bukan Melayu sudah tentulah beliau tidak akan menjadi Menteri Besar di Kelantan selama 20 tahun,” katanya kepada UMNO-Online.
Jelas beliau, peruntukan yang ada secara jelas menunjukkan bahawa pelantikan untuk jawatan Menteri Besar dan Timbalannya hanya mencakupi ke atas orang Melayu sahaja.
“Jika betul tidak bangga jadi Melayu kenapa tidak letakkan sahaja jawatannya sebagai pentadbir negeri atau serahkan jawatan Menteri Besar itu kepada Anwar Tan iaitu Exco Kerajaan Negeri yang bukan berbangsa Melayu.
Nik Abdul Aziz berkata demikian sebagai reaksi balas kepada kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta beliau bersyukur dilahirkan sebagai bangsa Melayu yang tentunya beragama Islam. – MediaUMNO.

No comments:

Post a Comment